Facebook može da izazove zavisnost po istom principu kao kockarski automat, kaže američki autor Aleksis Madrigal. On tvrdi da su mnoge internet-stranice namjerno napravljene tako da se korisnici što duže zadrže na njima.
Odlučili ste da na brzinu provjerite šta
ima na facebooku – i odjednom shvatate da ste izgubili gotovo cijeli sat.
Američki publicista Aleksis Madrigal objašnava zašto se to dešava. On
tvrdi da ljudi koji satima gledaju u profile na fejsbuku, ulaze u
takozvanu zonu mašine:
„Šta je to zona mašine? To je ritam. To
je odgovor na precizno naštimovanu povratnu spregu. To je moćna
distorzija prostora i vremena. Pritisnete dugme. Nešto se desi.
Pritisnete ga opet, … nešto slično, ali ne potpuno isto se desi. Možda
ste nešto dobili, možda niste. I opet. I opet. I opet. I opet.
Zadovoljstvo nastaje ponavljanjem, osjećanjem bezbjednosti unutar te
povratne sprege“ kaže Madrigal.
Izraz „Zona mašine“ skovala je
antropološkinja Nataša Šil, koja je proučavala ljude koji u Las Vegasu
igraju na kockarskim automatima, i zaključila da većina ljudi uopšte ne
igra jer se nada da će osvojiti novac. Oni navodno zapadaju u stanje
slično hiponozi, pri čemu ništa oko njih više nije važno – uključujući
tu i njihove svakodnevne brige.
Ljudi izgubljeni na internetu, ponašaju
se na isti način, tvrdi Madrigal. Poslije samo nekoliko sekundi,
korisnici ne pokušavaju da postignu neki cilj – da nešto pročitaju ili
napišu, već samo posmatraju novi i novi sadržaj. Na kraju se osjećaju
praznim, jer nisu produktivno upotrebili svoje vrijeme.
Madrigal želi da naglasi da njegova
gledišta ne znače da on odbacuje internet – čitanje novina, posmatranje
zanimljivih linkova ili kupovina preko interneta ne stvaraju taj efekat.
Zona mašine počinje tamo gdje korisnik prestaje da bude aktivan, i gdje
skroluje samo radi skrolovanja.
Madrigal zato predlaže da se u društvene
mreže ugradi sistem upozorenja – naprimjer, poslije svake stote
fotografije valja na ekranu pokazati upozorenje i prijedlog da se uradi
nešto produktivno.
Stranice koje kradu vrijeme
Madrigal kritikuje dizajnere stranica
socijalnih mreža, blogova i portala. Većina njih smatra da je važno da
se korisnici što duže zadrže na strani – odnosno, broj minuta koji
čitalac provede na strani je mjerilo kvaliteta te stranice. Zbog toga
dizajneri čine sve da korisnici „zalutaju“. Ova strategija bi mogla da
se obije o glavu ponuđačima sadržaja, jer kod ljudi stvara frustraciju.
Facebook se takođe trudi da ljude zadrži
na svojoj platformi, između ostalog pomažući igrice poput Farmvila i
sličnih projekata. Dugo vrijeme koje korisnici provode prijavljeni na
taj sajt je dobar argument kada ta firma prodaje reklamni prostor.
Istovremeno, Facebook se trudi da ide u
korak sa trendovima. Donedavno se predstavljao kao mjesto gde se
sadržaji dijele sa prijatljima, ali sada se planiraju promjene koje bi
trebalo da omoguće da se sadržaji sa facebooka u cijelosti prenose na
drugim sajtovima. Ranije je obično nuđen link do tih sadržaja, a njih su
se primjenjivala podešavanja o privatnosti. Sada bi i nepoznati ljudi
mogli da komentarišu i „lajkuju“ tuđe postove. Na taj način,
Facebook planira da sebi da veći značaj kao izvor orignalnih informacija.
Izvor: DW