četvrtak, 8. kolovoza 2013.

Facebook zavisnost kao zavisnost od kocke


 Facebook može da izazove zavisnost po istom principu kao kockarski automat, kaže američki autor Aleksis Madrigal. On tvrdi da su mnoge internet-stranice namjerno napravljene tako da se korisnici što duže zadrže na njima.

 


Odlučili ste da na brzinu provjerite šta ima na facebooku – i odjednom shvatate da ste izgubili gotovo cijeli sat. Američki publicista Aleksis Madrigal objašnava zašto se to dešava. On tvrdi da ljudi koji satima gledaju u profile na fejsbuku, ulaze u takozvanu zonu mašine:

„Šta je to zona mašine? To je ritam. To je odgovor na precizno naštimovanu povratnu spregu. To je moćna distorzija prostora i vremena. Pritisnete dugme. Nešto se desi. Pritisnete ga opet, … nešto slično, ali ne potpuno isto se desi. Možda ste nešto dobili, možda niste. I opet. I opet. I opet. I opet. Zadovoljstvo nastaje ponavljanjem, osjećanjem bezbjednosti unutar te povratne sprege“ kaže Madrigal.

Izraz „Zona mašine“ skovala je antropološkinja Nataša Šil, koja je proučavala ljude koji u Las Vegasu igraju na kockarskim automatima, i zaključila da većina ljudi uopšte ne igra jer se nada da će osvojiti novac. Oni navodno zapadaju u stanje slično hiponozi, pri čemu ništa oko njih više nije važno – uključujući tu i njihove svakodnevne brige.

Ljudi izgubljeni na internetu, ponašaju se na isti način, tvrdi Madrigal. Poslije samo nekoliko sekundi, korisnici ne pokušavaju da postignu neki cilj – da nešto pročitaju ili napišu, već samo posmatraju novi i novi sadržaj. Na kraju se osjećaju praznim, jer nisu produktivno upotrebili svoje vrijeme.

Madrigal želi da naglasi da njegova gledišta ne znače da on odbacuje internet – čitanje novina, posmatranje zanimljivih linkova ili kupovina preko interneta ne stvaraju taj efekat. Zona mašine počinje tamo gdje korisnik prestaje da bude aktivan, i gdje skroluje samo radi skrolovanja.
Madrigal zato predlaže da se u društvene mreže ugradi sistem upozorenja – naprimjer, poslije svake stote fotografije valja na ekranu pokazati upozorenje i prijedlog da se uradi nešto produktivno.


Stranice koje kradu vrijeme

Madrigal kritikuje dizajnere stranica socijalnih mreža, blogova i portala. Većina njih smatra da je važno da se korisnici što duže zadrže na strani – odnosno, broj minuta koji čitalac provede na strani je mjerilo kvaliteta te stranice. Zbog toga dizajneri čine sve da korisnici „zalutaju“. Ova strategija bi mogla da se obije o glavu ponuđačima sadržaja, jer kod ljudi stvara frustraciju.

Facebook se takođe trudi da ljude zadrži na svojoj platformi, između ostalog pomažući igrice poput Farmvila i sličnih projekata. Dugo vrijeme koje korisnici provode prijavljeni na taj sajt je dobar argument kada ta firma prodaje reklamni prostor.

Istovremeno, Facebook se trudi da ide u korak sa trendovima. Donedavno se predstavljao kao mjesto gde se sadržaji dijele sa prijatljima, ali sada se planiraju promjene koje bi trebalo da omoguće da se sadržaji sa facebooka u cijelosti prenose na drugim sajtovima. Ranije je obično nuđen link do tih sadržaja, a njih su se primjenjivala podešavanja o privatnosti. Sada bi i nepoznati ljudi mogli da komentarišu i „lajkuju“ tuđe postove. Na taj način,

Facebook planira da sebi da veći značaj kao izvor orignalnih informacija.



Izvor: DW